Vitamine in voeding

Kruidenwandeling en workshop
21 april 2022
Hydrolaten opleiding
30 november 2022

Voeding met de juiste vitamine en mineralen om het immuunsysteem sterker te maken.

Zink: De belangrijkste leverancier van het mineraal zink zijn dierlijke producten zoals vlees, zuivel en vis. Ook verschillende soorten noten bevatten zink. De meeste zink zit echter in schaal- en schelpdieren zoals oesters, garnalen en mosselen. Pompoenpitten bevatten ook veel zink. In mindere mate komt zink voor in brood, peulvruchten en rijst.

Quercitine: De flavonoïde quercetine is een natuurlijke antioxidant, een stof die het lichaam beschermt. Quercetine komt voor in vele soorten fruit en groente zoals in bessen, appels, kappertjes, boerenkool, zoete aardappel, pruimen en rode ui. De stof bevindt zich vooral in de schil van de diverse soorten groenten en fruit. Quercetine is een krachtig antioxidant dat veel voor de gezondheid kan doen.

Vitamine D3: door middel van zonlicht wordt er vitamine D3 aangemaakt maar we hebben in Nederland te weinig zonuren om dit te bereiken, zeker in de herfst en winter. Vitamine D3 zit in dierlijke producten. Denk hierbij aan visvleeseieren, maar ook in roomboter. Vette vis is wel veruit de grootste bron van vitamine D3. Zoals zalm, paling, makreel, sprot of haring. Eet vis met mate aangezien de zee vervuild is met toxische stoffen en er veel plastic in het water zit. Een goede vitamine D3 is aan te bevelen.

Vitamine C: zit in voedingsmiddelen zoals groente, fruit en aardappelen. Met name citrusvruchten (sinaasappel, citroen), kiwi’s, aardbeien, bessen, koolsoorten, paprika, tomaten, broccoli, zoete en normale aardappelen bevatten veel vitamine C. Wanneer er klachten zijn dan kan men overwegen om extra vitamine C te nemen. Als onderhoudsdosering is 500 mg. per dag voldoende.

Kies ervoor om een goed merk supplement te kiezen, dit kan best lastig zijn. Goedkoop is duurkoop in vele gevallen. Bij klachten kan je evt. een afspraak maken bij mij in de praktijk. Het is ook belangrijk bij het gebruik van medicijnen om naar de interacties te kijken. Vraag indien nodig advies bij de apotheek of het samen kan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *